Algemene voorwaarden
Artikel 1 – Toepassingsgebied
lid 1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op iedere overeenkomst die door Mama-Telecom met een opdrachtgever wordt aangegaan. Deze Algemene Voorwaarden vormen een onverbrekelijk geheel met de door Mama-Telecom uitgebrachte offerte en/of de door Mama-Telecom gesloten overeenkomst.
lid 2. Indien en voor zover in een offerte of overeenkomst opgenomen voorwaarden en bepalingen niet te verenigen zijn met deze Algemene Voorwaarden, zijn slechts de voorwaarden en bepalingen die in de offerte of overeenkomst zijn opgenomen van toepassing.
lid 3. Door acceptatie van de offerte of door ondertekening van de overeenkomst door de opdrachtgever aanvaardt deze tevens de toepassing van deze Algemene Voorwaarden en verenigt hij zich met de inhoud van deze Algemene Voorwaarden.
Artikel 2 – De overeenkomst
lid 1. De overeenkomst waarop deze Algemene Voorwaarden van toepassing zijn komt mondeling of schriftelijk tot stand. De overeenkomst zal door partijen geacht worden tot stand te zijn gekomen in de navolgende gevallen:
a. door mondelinge of schriftelijke acceptatie door de opdrachtgever van de door Mama-Telecom uitgebrachte offerte of van de door Mama-Telecom toegezonden overeenkomst.
b. door (stilzwijgende) acceptatie van de door Mama-Telecom op grond van de offerte of (concept-)overeenkomst verrichte werkzaamheden;
lid 2. Afwijkende of aanvullende voorwaarden en bepalingen van welke aard ook, onverschillig of ze uitdrukkelijk dan wel stilzwijgend aan de orde zijn geweest in de pre-contractuele fase, maken geen deel uit van de tussen Mama-Telecom en de opdrachtgever gesloten overeenkomst, behoudens voor zover zij na de datum van de overeenkomst alsnog schriftelijk door beide partijen worden erkend, waarbij de opdrachtgever instaat voor de bevoegdheid van de vertegenwoordiger van de opdrachtgever. Voor zover de afwijkende of aanvullende voorwaarden niet in strijd zijn met deze Algemene Voorwaarden, zijn deze Algemene Voorwaarden ook op de later tot stand gekomen voorwaarden en bepalingen van overeenkomstige toepassing.
lid 3. Kennelijke verschrijvingen, telfouten of omissies die voorkomen in de offertes, overeenkomsten of bevestigingen binden geen der partijen.
Artikel 3 – Prijzen
lid 1. De door Mama-Telecom in de offerte genoemde prijzen zijn gebaseerd op calculaties. In alle gevallen betreft het richtprijzen en, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen, zal tussen partijen worden afgerekend op basis van nacalculatie. Onvoorziene prijsverhogingen die zich voordoen na het uitbrengen en accepteren van de offerte of na het tot stand komen van de overeenkomst zullen in de nacalculatie betrokken kunnen worden, tenzij de contractpartner van Mama-Telecom een natuurlijk persoon is die niet handelt in de uitoefening van een bedrijf of beroep of de opdrachtgever, aanstonds na het bekend worden van deze verhogingen de overeenkomst wil annuleren. In dat geval is art. 7 van toepassing. Een dergelijk beroep komt de opdrachtgever niet toe, als Mama-Telecom laat weten de prijsverhoging buiten de nacalculatie te laten.
lid 2. Ondanks het bepaalde in art. 2 lid 2 zal meerwerk verricht door Mama-Telecom ten behoeve van de contractspartij op basis van nacalculatie berekend worden.
lid 3. De in de offerte en/of overeenkomst vermelde prijzen zijn steeds exclusief omzetbelasting.
Artikel 4 – Aansprakelijkheid
lid 1. Indien de door Mama-Telecom geleverde werkzaamheden en/of diensten niet voldoen aan de met de opdrachtgever overeengekomen specificaties en deze door Mama-Telecom niet, dan wel bezwaarlijk kunnen worden vervangen of hersteld, kunnen beide partijen de ontbinding van de overeenkomst inroepen.
lid 2. De opdrachtgever heeft het recht op schadevergoeding indien Mama-Telecom contractueel of wettelijk aansprakelijk is en slechts indien en voor zover de aansprakelijkheid gedekt en de schade vergoed wordt door de aansprakelijkheidsassuradeur van Mama-Telecom.
lid 3. Het bepaalde in de voorgaande artikelleden is niet van toepassing bij opzet of grove schuld aan de zijde van Mama-Telecom.
Artikel 5 – Overmacht
lid 1. Indien Mama-Telecom niet in staat is aan haar verplichtingen uit hoofde van enige overeenkomst te voldoen en de oorzaak daarvan is gelegen in het ten tijde van het sluiten van de overeenkomst onvoorziene omstandigheid, waarop Mama-Telecom in redelijkheid niet geacht kan worden invloed te kunnen uitoefenen – waaronder medebegrepen overmacht in de zin van een wanprestatie van een door de klant ingeschakelde derde (bijvoorbeeld KPN of een andere netwerkprovider) of een niet toerekenbare tekortkoming in de nakoming van haar verbintenis in de zin van de Nederlandse Wet, komen die omstandigheden voor rekening en risico van de opdrachtgever.
lid 2. De opdrachtgever heeft in het geval van het eerste lid geen recht om ontbinding van de overeenkomst te vorderen, tenzij de opdrachtgever een natuurlijk persoon is die niet handelt in uitoefening van een beroep of bedrijf en van wie in redelijkheid niet verwacht mag worden dat de levering en/of voltooiing van de werkzaamheden zoals overeengekomen met Mama-Telecom op een later tijdstip plaatsvindt en de opdrachtgever zulks aan Mama-Telecom heeft kenbaar gemaakt.
lid 3. Als ontbinding op grond van dit artikel plaatsvindt op een moment dat Mama-Telecom werkzaamheden ten behoeve van de opdrachtgever heeft verricht, doch voltooiing door de ontbinding niet meer kan plaatsvinden, is de opdrachtgever gehouden aan Mama-Telecom te vergoeden de door Mama-Telecom gemaakte kosten en een honorarium dat correspondeert met de wel door Mama-Telecom verrichte werkzaamheden.
lid 4. In geval van ontbinding door de opdrachtgever op grond van dit artikel is Mama-Telecom niet aansprakelijk voor de schade geleden door de opdrachtgever; voor zover wel aansprakelijkheid moet worden aangenomen is het bepaalde in artikel 4 lid 2 van overeenkomstige toepassing.
Artikel 6 – Opschorting
lid 1. Mama-Telecom is bevoegd haar werkzaamheden ten behoeve van de opdrachtgever op te schorten, indien de opdrachtgever niet de voor de behoorlijke uitvoering van de werkzaamheden medewerking geeft of de opdrachtgever anderszins bij nakoming van zijn verbintenis in verzuim is, daar onder begrepen het onbetaald laten van de door Mama-Telecom verzonden facturen.
lid 2. In geval van opschorting blijft de opdrachtgever gehouden de overeengekomen prijs voor de werkzaamheden van Mama-Telecom geheel te voldoen doch kan de opdrachtgever geen aanspraak maken op vermindering van deze prijs op grond van het feit dat Mama-Telecom de werkzaamheden niet volledig heeft verricht.
lid 3. Mama-Telecom kan slechts dan weer gehouden worden haar werkzaamheden te hervatten indien de opdrachtgever niet langer in verzuim is en voorts, op een daartoe strekkend verzoek van Mama-Telecom,voldoende zekerheden stelt voor de verdere nakoming van zijn verbintenissen.
lid 4. Blijft de opdrachtgever na aanmaning door Mama-Telecom in verzuim, dan is Mama-Telecom gerechtigd de overeenkomst te ontbinden door een enkel daartoe strekkende verklaring, gericht aan de opdrachtgever. De door Mama-Telecom te verrichten werkzaamheden zullen alsdan worden geacht te zijn voltooid.
lid 5. De opdrachtgever is aansprakelijk voor de gevolgschade die Mama-Telecom lijdt op grond van gedragingen van de opdrachtgever zoals bedoeld in dit artikel.
Artikel 7 – Annulering
lid 1. De opdrachtgever is gehouden aan de met Mama-Telecom gesloten overeenkomst en is niet bevoegd deze overeenkomst te annuleren, tenzij zulks in de offerte of overeenkomst uitdrukkelijk is bedongen.
lid 2. In geval van een annulering door de opdrachtgever en bij gebreke van een andere, afwijkende regeling met betrekking tot de door Mama-Telecom gemaakte kosten bij annulering, geldt dat bij annulering op een termijn langer dan een maand voor aanvang van de overeengekomen werkzaamheden, zoals vastgesteld in de offerte of overeenkomst, 50% van het bedrag aan Mama-Telecom verschuldigd is. Annulering op een termijn korter dan een maand voor aanvang van de werkzaamheden zoals vermeld in de overeenkomst of de offerte geeft geen grond tot vermindering van het aan Mama-Telecom toekomende bedrag.
lid 3. Alle reeds door Mama-Telecom gemaakte en na annulering te maken kosten met betrekking tot de overeengekomen werkzaamheden blijven te allen tijde voor rekening van de opdrachtgever.
lid 4. Een annulering door de opdrachtgever kan slechts schriftelijk bij aangetekende brief worden gedaan. De datum van ontvangst van de annulering is bepalend voor het tijdstip waarop de annulering is gedaan.
Artikel 8 – Betaling
lid 1. Alle door Mama-Telecom aan de opdrachtgever verzonden facturen dienen binnen de betalingstermijn, vermeld op die facturen, te zijn voldaan. Na overschrijding van de betalingstermijn is de opdrachtgever in verzuim en is Mama-Telecom gerechtigd vanaf de datum vanaf het verzuim tot aan de dag der algehele voldoening de wettelijke rente te rekenen over het openstaande, nog niet voldane bedrag. Op het moment dat Mama-Telecom voor een tweede keer een herinnering heeft moeten sturen aan opdrachtgever, omdat opdrachtgever verzuimd heeft haar (deel)betaling(en) binnen de betalingstermijn heeft voldaan, heeft Mama-Telecom het recht om € 75,= (exclusief BTW) facturatiekosten in rekening te brengen. Mama-Telecom mag deze factuurkosten in rekening brengen op betalingsherinneringen.
lid 2. Tevens is de opdrachtgever aan Mama-Telecom vanaf de datum van het verzuim wegens administratiekosten verschuldigd 5% van de overeengekomen prijs, met een minimum van € 75,= (exclusief BTW) en voorts, vanaf het moment dat Mama-Telecom de incasso van de factuur uit handen heeft gegeven aan een derde, de kosten van buitengerechtelijke juridische hulp en bijstand.
lid 3. De opdrachtgever is, vanaf de datum van het verzuim, tevens verschuldigd de redelijke kosten ter vaststelling van schade en aansprakelijkheid.
lid 4. Betalingen na de datum van het verzuim vinden eerst plaats tot mindering van de kosten, vervolgens van de verschenen rente en pas daarna van de openstaande hoofdsom en de lopende rente.
lid 5. De aanneemsom dient bij alle trajecten aan Mama-Telecom als volgt te worden betaald:
a. bij aanvang van de overeenkomst zestig procent (60%),
b. bij aanvang van de werkzaamheden dertig procent (30%),
c. bij oplevering van de werkzaamheden tien procent (10%).
Artikel 9 – Reclamaties
lid 1. Alle gebreken verbonden aan de werkzaamheden en/of diensten en/of zaken moeten door de opdrachtgever binnen 14 dagen nadat het gebrek is ontdekt of had kunnen worden ontdekt, worden gemeld aan Mama-Telecom. De melding dient schriftelijk te geschieden. Indien de termijn ongebruikt voorbijgaat zijn de rechten van de opdrachtgever ter zake van deze gebreken vervallen.
lid 2. De opdrachtgever is verplicht na ontvangst van de goederen en na beëindiging van de diensten te controleren of deze aan de overeenkomst beantwoorden c.q. hebben beantwoord. Als zulk een onderzoek niet plaatsvindt zullen gebreken die later zijn ontdekt geen grond tot enig vorderingsrecht geven.
Artikel 10 – Eigendomsvoorbehoud
lid 1. Tot het moment waarop de door Mama-Telecom verstuurde facturen door de opdrachtgever zijn voldaan blijft Mama-Telecom eigenaar van de geleverde goederen.
lid 2. Vanaf het moment dat de opdrachtgever in verzuim is, heeft Mama-Telecom te allen tijde het recht de door haar geleverde en/of vervaardigde materialen terug te nemen, onverminderd de verplichting van de opdrachtgever tot betaling van de factuur en de kosten gemoeid met de terugname van de materialen en/of zaken.
Artikel 11 – Slotbepaling
lid 1. De opdrachtgever heeft domicilie gekozen op de plaats zoals die vermeld is door de opdrachtgever bij het aangaan van de overeenkomst, tenzij hij Mama-Telecom tijdig en schriftelijk van een adreswijziging op de hoogte heeft gesteld.
lid 2. Op alle overeenkomsten aangegaan door Mama-Telecom is Nederlands Recht van toepassing en alle geschillen zullen worden behandeld door de rechter in Nederland.